Thursday, December 11, 2008

isu penebangan balak di kedah


ALOR STAR 18 Jun - Kerajaan Kedah mengugut akan menebang balak di kawasan tadahan air di negeri ini jika Kerajaan Pusat enggan membayar pampasan untuk khidmat alam sekitar (PES) yang sepatutnya diberikan kepada mereka.

Menteri Besar, Azizan Abdul Razak berkata, kerajaan negeri terpaksa menjalankan pembalakan di kawasan hutan simpan berkenaan bagi menjana ekonomi negeri.

Menurutnya, Kedah akan memperoleh sejumlah RM100 juta setahun dengan penebangan balak di keseluruhan kawasan tadahan air tersebut.

"Kita telah menulis surat kepada Kerajaan Pusat sebelum ini meminta supaya memberi pampasan kepada kerajaan Kedah sebagai gantian kerana tidak menebang balak di kawasan tadahan air untuk kemudahan pertanian.

"Tetapi sampai sekarang tiada pampasan. Jadi kita sudah tiada pilihan, terpaksa menebang balak. Kita tengoklah apa jadi kemudian," katanya selepas mempengerusikan mesyuarat Exco kerajaan negeri di Wisma Darul Aman di sini hari ini.



aiyok..ape suda jadi??walaupun isu ni dah dibangkitkan sejak tgh tahun lepas lagi..tapi masih belom selesai..bila aku tgk berita tadi..xsangka isu ini akan dibangkitkan semula..kerajaan negeri kedah tetap mempertahankan tindakan mereka hendak menebang balak di kawasan tadahan air negeri itu..erm,bg aku..pe pun tindakan yang hendak diambil oleh kerajaan kedah mesti ada sebab musababnya..tp bukan lah ini bermaksud aku bersetuju dgn tindakan mereka..
memang tak dapt dinafikan peranan hutan di dalam pembangunan sosioekonomi negara.nilai eksport balak mmg sangat tinggi,malah ia menjadi salah satu pendapatan negara. Tetapi pembinaan hutan simpan pun pasti ada sebabnya bukan??dan mestila ada kebaikan daripadanya jugak bila kita 'diharamkan'' mengganggu hutan simpan. sebagai contohnya, ia berfungsi sebagai kawasan bekalan air. Hutan bertindak sebagai ‘span’ menyerap air hujan dan mengalirkan kembali ke anak sungai. hasilnya?? ia bertindak sebagai penapis bagi menetukan kebersihan dan kejernihan sungai... ini kira salah satu info la yang aku dapat bila aku surf pasal isu ni..

ntahla kan..yang pastinya..setiap tindakan yang hendak dilakukan mempunyai pro dan kontranya (nape slalu bebenor aku cakap perkataan ni semenjak dua menjak ni)...pape pun,tengok ajela ape yang jd lepas ni..jus wait n see... :snow23:

2 tindak balas yang diberi (",) on "isu penebangan balak di kedah"

Pujangga Asmara on December 13, 2008 at 12:12 PM said...

Wah..politik ni politik...

pemikir lapuk on December 14, 2008 at 1:16 AM said...

emmm....entah.....hidup nak mkn juga